2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
За съжаление екипажа на бойната машина нямаше шанс да оцелее. Командир на вертолета бе полк. Ряфагат Хабибулин, летец с дълъг опит зад щурвала. Първия си боен опит той получава още през 1993-а в зоната на грузино-осетинския конфликт, след това участва и в двете чеченски кампании. През 1994 е тежко ранен, но след 8 месеца лекарите му позволяват да се върне в строй. Участва и в конфликта през август 2008г. в Юж. Осетия.
Въпреки че това е втория загубен хеликоптер в Сирия в бойни условия, не може да се каже, че Ми-24 и Ми-8 са неефективни или ненадеждни машини или пък че те нямат място там. Точно обратното, хеликоптерите изпълняват множество важни функции, които не могат да бъдат извършвани с други средства, особено самолети. Пък и е естествено хеликоптерите да са по-уязвими от самолетите, тъй като летят на по-ниска височина и с по-ниска скорост.
По-долу искам да опиша кратките биографии на няколко пилоти на хеликоптери, отличили се в различни крайно сложни ситуации, демонстриращи не само личните им умения, но и качествата на машините, управлявани от тях.
Валентин Падалка
Подполковник Валентин Падалка е служил като командир на вертолетна ескадрила в транспортен полк, когато през декември 1993-а четирима терористи взимат за заложници група ростовски ученици.
За откуп бандитите начело с Муса Алмаметов искат 10млн. долара и хеликоптер, за да излетят от Ростов-на-Дон. Хеликоптерът е предоставен в замяна на три освободени момичета, а доброволно да пилотират машината се съгласяват В. Падалка и негов колега. В течение на три дни, докато терористите удържат заложниците, Падалка и Степанов се опитват със всички сили да успокоят терористите, които стават все по-агресивни и откриват огън по сградите на летището, обещавайки да застрелят децата. След като на 26 дек. 1993 терористите получават откупа и в замяна пускат децата, след което Падалка и колегата му вдигат хеликоптера във въздуха. Те успяват да излъжат бандитите, които настояват да бъдат доставени в Хасавюрт, а вместо това пилотите ги оставят в района на Махачкала. Същия ден четиримата бандити са задържани и по-късно съдени. По разказите на Падалка екипажът вади късмет, тъй като в един момент случайно се запалва печката в кабината и терористите, мислейки, че на борда е избухнал пожар, изскачат от хеликоптера и тръгват да се измъкват.
В. Падалка е ветеран и от двете чеченски войни, през пролетта и лятото на 2002 участва в хуманитарна мисия по спасяването на мирното население в зоната на силните наводнения в един от трудно достъпните райони на Сев. Кавказ. През 2003 пилотът обезпечава дейността на руската дипломатическа и военна мисия в Афганистан. Летецът има висша категория по пилотажно майсторство и квалификация „летец-снайпер”. Носи званието „Заслужен летец на Руската Федерация”.
Игор Родоболский
Десетки пъти на полковника се налага да прикрива отхода на хеликоптерните групи, да доставя десантни групи в крайно тежки климатични условия, да евакуира ранени… За времето на службата си той успява да извози над 500 ранени войници непосредствено от бойното поле.
През януари 2002 Родоболский участва в операцията по ликвидирането на голяма база на бунтовниците в района на Шаро-Аргун. Той оглавява група от 3 транспортни и 3 бойни хеликоптера.
Стигайки до мястото, полковникът първи извежда машината над позициите на противника, привличайки към себе си неприятелския огън. Маневрата е успешна и огневите точки на бандитите са засечени и унищожени от звеното бойни хеликоптери.
След това в действие влиза десанта. Бунтовниците откриват огън от оцелялата си картечница и в следствие на това започват да се появяват ранени. Получавайки съобщение за нуждаещите се от помощ десантчици, Родоболский незабавно излита с машината си. Неговия Ми-8 „увисва” над стръмния склон, удържайки се върху скалата с двете от колелата.
Докато ранените биват качвани на борда, бандитите продължават да водят отчаян огън по тях, опитвайки се да унищожат машината заедно с екипажа. Въпреки това пилотът успява да вземе всички ранени и да се издигне във въздуха, постоянно маневрирайки.
В най-критичния момент едно от витлата на машината е поразено от реактивна граната, изстреляно от РПГ. Но и тук бойците изкарват невероятен късмет, тъй като летецът се справя с управлението на силно повредения вертолет и успява благополучно да стигне до базата.
Николай Майданов
Пилотът на хеликоптер Николай Майданов получава бойно кръщение още в Афганистан през 1980-те, за което е награден със званието Герой на Съветския съюз. Майданов участва в множество сложни мисии и благодарение на майсторството и опита си винаги блестящо се справя със задачите си, много пъти спасявайки живота на бойните си другари. Когато претоварения хеликоптер високо в планините отказва да се издигне във въздуха вертикално, Майданов излита по самолетен способ, засилвайки се по площадката и гмуркайки се в пропастта. Падайки свободно, машината набира достатъчно скорост и полита нормално, ловко измъквайки се от огъня на муджахидините. Тази рискована, но майсторски усвоена от пилота техника на пилотиране многократно спасява живота на екипажа.
В началото на 2000-а година група транспортни хеликоптери Ми-8 под ръководството на Майданов участват в антитерористичната операция в района на Аргунския каньон в Чечня. На хеликоптерите предстои да проведат разузнавателна мисия и да спуснат десант на една от височините. Внезапно бандитите откриват по тях огън с тежки картечници.
Постоянно маневрирайки, пилотите успяват да се измъкнат от зоната на обстрел, но самият Майданов е тежко ранен. Той издъхва в кабината на хеликоптера, до последно борейки се за живота на хората, намиращи се на борда, опитвайки се да стигне до мястото на кацане. В края на полета управлението поема неговия помощник.
През март 2000г. Николай Майданов посмъртно е награден със званието на Герой на Руската Федерация.
Сергей Чернявский
За заслугите си полк. Сергей Чернявский получава редица награди. Летецът служи в Афганистан, участва в таджико-афганската война в началото на 1990-те, както и в двете чеченски кампании.
В една от операциите в Чечня хеликоптерът на Чернявский бива атакуван от бунтовниците. Маневрирайки, полковникът отначало успява да се измъкне от вражеския огън, но машината е уцелена от преносима ракета земя-въздух… Екипажът вади голям късмет, тъй като Чернявский, използвайки майсторските си умения, успява да удържи хеликоптера във въздуха и да продължи полета. Напускайки опасния район той дори успява да намери подходящо място и да се приземи в планините, при това членовете на екипажа, както и десантчиците, които той превозва, остават невредими.
Това обаче не е единствения подвиг на летеца. По време на друго задание, пак в Чечня, полковникът открива група руски бойци, оказали се обкръжени от противника.
Условията са усложнени не само от силния вятър и лошо време, но и от постоянния огън на бандитите. Въпреки това пилотът съумява да балансира хеликоптера и да спусне лебедка, с помощта на която войниците се изскачат един след друг на борда му.
Пилотът успява и този път да евакуира всички десантчици и отново да се върне невредим на базата си.
През 2004г. за участието си в бойните действия в Сев. Кавказ е удостоен със златна звезда на Герой на Русия.
Тагове: