Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
29.01.2016 16:40 -
Какво прави руските въздушни удари в Сирия толкова ефективни?
Мнозина западни експерти, аналитици и бивши военни с изненада (в някои случаи и с леко огорчение) отбелязват, че руските самолети удачно поразяват целите си дори и с помощта на стари неуправляеми бомби.
Някои от тях дори наричат руските бомбардировачи "стари", но това е некоректно, тъй като тези машини са набори на самолетите, които в момента използват ВВС на САЩ. Су-25, например, постъпва на воъръжение през 1981г., а щатския изтребител Ф-16 още през 1978г.
Хефест
Както твърди австрийското издание Contra Magazin, западните експерти са "ужасени" от това, че "старите" самолети на руснаците точно поразяват целите на терористите с помощта на стари съветски бомби.
Австрийското издание отбелязва, че докато на Запад се харчат астрономически суми за развитието на високоточното оръжие, руснаците използват техническите си възможности с цел оптимизиране на разходите на боеприпаси. Това до голяма степен е вярно, но все пак трябва да се направят някои уточнения.
Действително, свободнопадащите неуправляеми бомби (в Сирия руската авиация основно използва фугасни и бетонобойни бомби по 250 и 500кг.), съхраняващи се в огромни количества в армейските складове, улучват точно посочените обекти, при това с изключителна прецизност – хвърляни от 6000 метра (тази височина е недостижима за преносните зенитни комплекси, с които спонсорите на терористите редовно ги снабдяват) те попадат точно в целта, при това отклонението не превишава 5-6 метра.
Тайната на успеха се крие в електронните системи, с които са оборудвани бомбардировачите, по-точно спец. изчислителна подсистема СВП-24. Най-общо казано тя използа сложен алгоритъм, който на основата на данните за скоростта на самолета, височината, налягането и редица други показатели изчислява точката в пространството, в която трябва да бъде хвърлена бомбата. Естествено тези данни се коректират и от руската спътникова система ГЛОНАСС, което гарантира точно попадение при всякакви атмосферни условия.
Сходна система, наречена JDAM, още от края на 1990-те използват американците. Те, както и руснаците, търсят начини за намаляване на разходите, още повече, че с годините, въпреки масовото им внедряване, използването на т.нар. "умни" ракети става все по-скъпо удоволствие. За сравнение: в началото на 1990-те една крилата ракета "Томахоук", дебютирала по време на операцията "Пустинна буря" в Ирак струва няколко стотин хиляди долара, а днес – над 1,5 млн. Управляем 155мм снаряд "Екскалибър" пък струва 50 хил. долара, въпреки че е серийно произвеждан и то в достатъчно голямо количество. А имайки предвид, че и щатските хранилища са запълнени със стари боеприпаси, то системи като Хефест и JDAM са крайно актуални и изгодни – разходите са значително по-малки, а ефективността е практически същата.
Американците обаче поемат по другия път – вместо да оборудват самолетите с подобна унифицирана подсистема, те снабдяват всяка отделна свободнопадаща бомба с управляем комплект. Стойността на този "конструктор" варира от 35 до 70 хил. долара в зависимост от типа бомба (от компанията Боинг досега са произведени над четвърт милион подобни комплекта).
GBU-31: свободнопадаща бомба Мк.48, оборудвана с комплекта JDAM (Joint Direct Attack Munition), производство на Боинг / снимка: wikipedia.org
В този смисъл руската СВП-24 печели и по иконическа ефективност, и по универсалност ("Хефест" може да се използва с всички видове налични боеприпаси без да се налага те да се доработват, включително и от хеликоптери), и по точност – отклонението на щатския JDAM е в рамките на 11 метра, което е два пъти по-слаб резултат в сравнение с руския му конкурент.
Щатски изтребител F-16 с бомба тип JDAM под лявото си крило. Под въздухозаборника на двигателя се вижда и контейнера с насочващата система LITENING II / снимка: wikipedia.org
Руската СВП-24 бива приета на въоръжение през 2008г, преди нея модернизацията на неуправляемото въоръжение изповядва малко по-различна философия, по-точно – търси се начин да се увеличи точността на определяне на координатите на целта. Инженерите на фирмата "Хефест и Т", които разработват СВП-24, залагат на друг принцип, концептуално по-близък до JDAM, при който самолетът се извежда в най-подходящата точка, от която да спусне заряда си.
Въпреки очевидните преимущества на системата постъпването ѝ в армията е съпроводено с редица спънки. Компанията "Хефест и Т" започва да работи с руското МО още през 1996 година, но през 2002 програмата бива закрита. Военното ведомство решава да продължи работа с холдинга "Сухой" и да не изплати съответните суми на компанията. От "Хефест", естествено, не се съгласяват с това и след 4 години съдебни спорове успяват да си получат дължимите суми, по онова време възлизащи на 50 млн. рубли.
Бомбен удар по база на терористите в Сирия, нанесен от руските ВВС. Самото видео е снимано от борда на безпилотен разузнавателен апарат [снимка: МО на РФ/ТАСС]
През 2006г. военното ведомство отново сключва договор с фирмата за модернизиране на част от авиопарка с СВП-24. Към 2010 година са модернизирани общо 11 машини и тогава военните повторно решават да закрият програмата. В крайна сметка здравият разум в министерските кабинети надделява и програмата отново получава зелена светлина. Към 2013г. всички самолети на оперативно-тактическата авиация на Центр. военен окръг (ЦВО) на Русия биват снабдени с тази подсистема.
Практическите изпитания на "Хефест" не само завършват успешно, но и дори надхвърлят заявените технически параметри, позволявайки на пилотите да извършват максимално ефективно бомбардиране в свободна маневра, без да навлизат в зоната на поражение на противниковите ПВО.
И както показват бойните действия в Сирия, СВП-24 действа не само надежно, но и точността ѝ практически не отстъпва на т.нар. "умни" бомби.
Бележки:
svpressa.ru, други
Някои от тях дори наричат руските бомбардировачи "стари", но това е некоректно, тъй като тези машини са набори на самолетите, които в момента използват ВВС на САЩ. Су-25, например, постъпва на воъръжение през 1981г., а щатския изтребител Ф-16 още през 1978г.
Хефест
Както твърди австрийското издание Contra Magazin, западните експерти са "ужасени" от това, че "старите" самолети на руснаците точно поразяват целите на терористите с помощта на стари съветски бомби.
Австрийското издание отбелязва, че докато на Запад се харчат астрономически суми за развитието на високоточното оръжие, руснаците използват техническите си възможности с цел оптимизиране на разходите на боеприпаси. Това до голяма степен е вярно, но все пак трябва да се направят някои уточнения.
Действително, свободнопадащите неуправляеми бомби (в Сирия руската авиация основно използва фугасни и бетонобойни бомби по 250 и 500кг.), съхраняващи се в огромни количества в армейските складове, улучват точно посочените обекти, при това с изключителна прецизност – хвърляни от 6000 метра (тази височина е недостижима за преносните зенитни комплекси, с които спонсорите на терористите редовно ги снабдяват) те попадат точно в целта, при това отклонението не превишава 5-6 метра.
Тайната на успеха се крие в електронните системи, с които са оборудвани бомбардировачите, по-точно спец. изчислителна подсистема СВП-24. Най-общо казано тя използа сложен алгоритъм, който на основата на данните за скоростта на самолета, височината, налягането и редица други показатели изчислява точката в пространството, в която трябва да бъде хвърлена бомбата. Естествено тези данни се коректират и от руската спътникова система ГЛОНАСС, което гарантира точно попадение при всякакви атмосферни условия.
Сходна система, наречена JDAM, още от края на 1990-те използват американците. Те, както и руснаците, търсят начини за намаляване на разходите, още повече, че с годините, въпреки масовото им внедряване, използването на т.нар. "умни" ракети става все по-скъпо удоволствие. За сравнение: в началото на 1990-те една крилата ракета "Томахоук", дебютирала по време на операцията "Пустинна буря" в Ирак струва няколко стотин хиляди долара, а днес – над 1,5 млн. Управляем 155мм снаряд "Екскалибър" пък струва 50 хил. долара, въпреки че е серийно произвеждан и то в достатъчно голямо количество. А имайки предвид, че и щатските хранилища са запълнени със стари боеприпаси, то системи като Хефест и JDAM са крайно актуални и изгодни – разходите са значително по-малки, а ефективността е практически същата.
Американците обаче поемат по другия път – вместо да оборудват самолетите с подобна унифицирана подсистема, те снабдяват всяка отделна свободнопадаща бомба с управляем комплект. Стойността на този "конструктор" варира от 35 до 70 хил. долара в зависимост от типа бомба (от компанията Боинг досега са произведени над четвърт милион подобни комплекта).
GBU-31: свободнопадаща бомба Мк.48, оборудвана с комплекта JDAM (Joint Direct Attack Munition), производство на Боинг / снимка: wikipedia.org
В този смисъл руската СВП-24 печели и по иконическа ефективност, и по универсалност ("Хефест" може да се използва с всички видове налични боеприпаси без да се налага те да се доработват, включително и от хеликоптери), и по точност – отклонението на щатския JDAM е в рамките на 11 метра, което е два пъти по-слаб резултат в сравнение с руския му конкурент.
Щатски изтребител F-16 с бомба тип JDAM под лявото си крило. Под въздухозаборника на двигателя се вижда и контейнера с насочващата система LITENING II / снимка: wikipedia.org
Руската СВП-24 бива приета на въоръжение през 2008г, преди нея модернизацията на неуправляемото въоръжение изповядва малко по-различна философия, по-точно – търси се начин да се увеличи точността на определяне на координатите на целта. Инженерите на фирмата "Хефест и Т", които разработват СВП-24, залагат на друг принцип, концептуално по-близък до JDAM, при който самолетът се извежда в най-подходящата точка, от която да спусне заряда си.
Въпреки очевидните преимущества на системата постъпването ѝ в армията е съпроводено с редица спънки. Компанията "Хефест и Т" започва да работи с руското МО още през 1996 година, но през 2002 програмата бива закрита. Военното ведомство решава да продължи работа с холдинга "Сухой" и да не изплати съответните суми на компанията. От "Хефест", естествено, не се съгласяват с това и след 4 години съдебни спорове успяват да си получат дължимите суми, по онова време възлизащи на 50 млн. рубли.
Бомбен удар по база на терористите в Сирия, нанесен от руските ВВС. Самото видео е снимано от борда на безпилотен разузнавателен апарат [снимка: МО на РФ/ТАСС]
През 2006г. военното ведомство отново сключва договор с фирмата за модернизиране на част от авиопарка с СВП-24. Към 2010 година са модернизирани общо 11 машини и тогава военните повторно решават да закрият програмата. В крайна сметка здравият разум в министерските кабинети надделява и програмата отново получава зелена светлина. Към 2013г. всички самолети на оперативно-тактическата авиация на Центр. военен окръг (ЦВО) на Русия биват снабдени с тази подсистема.
Практическите изпитания на "Хефест" не само завършват успешно, но и дори надхвърлят заявените технически параметри, позволявайки на пилотите да извършват максимално ефективно бомбардиране в свободна маневра, без да навлизат в зоната на поражение на противниковите ПВО.
И както показват бойните действия в Сирия, СВП-24 действа не само надежно, но и точността ѝ практически не отстъпва на т.нар. "умни" бомби.
Бележки:
svpressa.ru, други
Тагове:
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 1754