Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
04.01.2016 17:59 - Ту-95: с "Мечката" шега не бива
Автор: worldissue Категория: Политика   
Прочетен: 2986 Коментари: 2 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Ту-95 ("Мечката" по НАТОвски стандарт) не за първи път попада в новинарските емисии. От 2007 година насам, когато далечната авиация на Русия възобнови редовните си дежурни полети, бомбардировачите многократно се срещаха (и срещат) в международното въздушно пространство с авиацията на НАТО, което не един и два пъти караше западните медии и политици да обвиняват Москва в "провокации" в стил "Студената война". Колко често щатски и натовски самолети се оказват твърде близо до руските граници е друг въпрос, но факт е, че Щатите вече нямат монопол над международното въздушно пространство.

Ту-95

Тази машина с право е смятана за жива легенда. Турбовинтовият (един от най-бързите модели с такива двигатели) стратегически бомбардировач-ракетоносец е и последният подобен тип самолет приет на въоръжение и произвеждан серийно. Моделът може в определена степен да се нарече масов, предвид, че от конвейера слизат над 500 единици (100 от тях са модификациите Ту-95МС) в периода 1955-1992г.

image
Ту-95МС на руските ВВС (2011) (снимка: wikipedia.org)
Да, "Мечката" е един от най-старите бойни самолети (първия си полет прави още през 1952), все още състоящи на въоръжение, но това не е поради финансови проблеми или липса на нови разработки.
Американският му аналог – бомбера В-52Н също прави първия си полет през 1952 година, произведен е дори в още по-големи количества от съветския си събрат и продължава да се използва и до днес. И не само това – американците смятат да продължат да го експлуатират чак до 2040(!) година. Така че, както виждаме, и за щатските военни възрастта на авиопарка им не е от значение и никой не ги обвинява, че са некадърни или че нямат пари.
В момента с Ту-95 са въоръжени само руските ВВС (35 боеготови машини Ту-95МС, способни да носят крилати ракети тип Х-55 (от 1979г. насам) + около 60 допълнителни на консервация). През 2013 започна модернизацията на машините тип Ту-95МС-16 (те се отличават по това, че са снабдени с ракетната система "Спрут" / наброяват около 35 единици общо) до ниво "МСМ", което включва подобрения в радио-електронното оборудване, внедряването на нов прицелно-навигационен комплекс, използващ руската спътникова система "ГЛОНАСС". Комплексът, в частност, ще позволи на бомбардировача да носи най-новия тип крилати ракети Х-101, за първи път използвани от руските ВВС в Сирия (бяха успешно изстреляни от Ту-160) в края на миналата година срещу обекти на терористите. 

След разпадането на СССР на територията на Украйна остават 23 бомбардировача Ту-95МС. През 1999-2000г. по междуправителствения договор с Русия Украйна ѝ предава 8 самолета Ту-160, 3 броя Ту-95МС и 581 ракети Х-55 в замяна на опрощаване на украинския газов дълг ($285млн.).
Съдбата на останалите Ту-95, оказали се в ръцете на независимата украинска държава, е незавидна – към 2002г. биват нарязани 19 самолета, други две машини са превърнати в музейни експонати. 3 други самолета биват преоборудвани в самолети-разузнавачи и оставени на съхранение на територията на Николаевското авиоремонтно предприятие (с други думи, оставени там да ръждясват и гният). През 2013-та две от тези машини биват официално продадени за скрап (сделката между другото е доста мътна и купувачите остават неизвестни), при това през 2015г. четири от двигателите им украинците се опитват да продадат на Русия.

В периода на Студената война, по-конкретно през 1960-те, Ту-95 участва и в няколко доста известни инцидента с участието на натовската авиация:
- един Ту-95 бива прехванат от британски изтребител Lightning, който при неудачна маневра близо до бомбардировача катастрофира.
- в един от полетите над Атлантика бомбардировачът бива прехванат от 3 американски изтребителя F-4 Phantom. Един от изтребителите, правейки опасна маневра, закача с опашката си крилото на съветския самолет и губи управление, а пилотът се катапултира. Удареният Ту-95 за късмет успява невредим да се върне в базата си. 

Общи хр-ки на самолета:

Първи полет: 1952
Максимална тежест при излитане: 187,7т
Размах на крилото: 50,05м
Макс. скорост: 830км/ч
Боен радиус: 6500км
Макс. далечина на полета: 15 000м
Макс. височина: 12 000м
Сумарна тяга на двигателите: 60 000кгс
Бойно натоварване: 11,3т
Брой произведени: ~500
 
      



Гласувай:
6



1. apostapostoloff - Турците като нищо могат да свалят и
04.01.2016 18:31
едно такова чудо на руската техника. Стига да им падне.
цитирай
2. worldissue - всяко "чудо" може да ...
04.01.2016 19:19
всяко "чудо" може да бъде свалено, без значение коя страна го произвежда. Турците надали ще посмеят отново да повторят номера със свалянето, освен това самолет от подобен тип може да пуска ракетите си без да достига турските граници, но да се надяваме, че до подобна ситуация няма да се стигне.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: worldissue
Категория: Политика
Прочетен: 3249592
Постинги: 1119
Коментари: 1737
Гласове: 1754
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930