Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
09.01.2016 14:28 - F-35: най-скъпият и най-безполезният изтребител в света?
Автор: worldissue Категория: Политика   
Прочетен: 2600 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Надали има друг боен самолет в света като разработвания от Локхийд-Мартин F-35 JSF, около който да се разиграва подобна шумна и донякъде трагикомична драма. Създателите му ни убеждават, че това ще е най-модерната, най-съвършенната машина, която ще изпълнява функциите едновременно на няколко самолета. В проекта освен САЩ участват и редица натовски страни (делът им в проекта в сравнение с американците, естествено, е в пъти по-малък), което допълнително трябва да ни демонстрира и колко е единен Алианса (и че центърът на това единство е Вашингтон).

image
Lockheed Martin F-35A на ВВС на САЩ (снимка: wikipedia.org)
Уви, нито един полет на многоцелевия изтребител F-35 не минава без произшествия.
Дори конструкторите да успеят да отстранят един проблем, на негово място възникват два други. Програмата гълта все нови и нови средства все едно е бездънна каца (до момента са похарчени около 60млрд. долара), но краят се не вижда. Засега началото на масовото му производство е отложено до 2019, но нищо чудно датата да бъде повторно отложена. Междувременно, щатската агенция за противоракетна отбрана отпусна още 500 млн. долара за модифициране на машината.
Както се казва, по-добре късно отколкото никога, но американците рискуват не само да бъдат изпреварени от руснаците (Су Т-50), но и от китайците. А когато F-35 все пак постъпи на служба, той може да се окаже технически изостанал от конкурентите си.
Един от последните проблеми на F-35 бе свързан с новия свръхмодерен пилотски шлем, специално разработен за машината. Както се казва в презентацията на компанията: "Високата точност и мигновено предаване на изображението на дисплея в шлема на пилота на F-35 му позволяват да служи като система за допълнителна реалност".
Да, на думи това звучи прекрасно, особена ако погледнем футуристичната форма на шлема. Но! Първо, шлемът се оказа прекалено тежък и по-ниските и леки пилоти рискуват при катапултиране да си счупят вратовете. Второ, предаването на данни се оказа, че не само НЕ е мигновено, ами на всичкото отгоре и бордовия компютър посочва грешни координати на целите. Да не говорим за незадоволителните показатели на надежност на отделните възли на машината.

image
Дисплейният шлем HMDS на пилота на F-35, оказал се твърде тежък и наложил доработване на конструкцията му (снимка: wikipedia.org)
Към двигателите също имаше критики, в частност се оказа, че мощността им не е достатъчна и поради това самолетът не можеше да поддържа свръхзвукова крейсерска скорост без да ползва форсаж.
Всичко това, дори въпреки наличието на радар с активна решетка, отнася щатския чудо-изтребител по-скоро към поколение 4+ (за сравнение стоящият в момента на въоръжение руски изтребител Су-35 е отнасян от специалистите към поколение 4++), но не и 5-то поколение. 
Не добавя оптимизъм и коментарът на авиационния инженер Пиер Спрай, участвал в разработването на изтребителя F-16.

image
F-35А на 31-ва Изпитателна ескадрила на ВВС на САЩ, 2014 (снимка: wikipedia.org)
В интервюто, дадено на канала RT, той казва: "...F-35 бе замислен и разработен на основата на фундаментална заблуда. Невъзможно е да създадеш мноцелеви изтребител, който да е наистина ефективен в бойна обстановка. Ако допускате компромиси, за да може той да изпълнява 3, 4 или 5 различни задачи, то вие неизбежно губите някои характеристики. Всички многоцелеви изтребители винаги са стрували твърде скъпо, но са напълно несъстоятелни в бойна обстановка. За да оправдаят това ни разказваха, че уж не може да си позволим три различни самолета, разработени за конкретни задачи. Например един за близък бой, друг за нанасяне на удари дълбоко в територията на противника и трети - за непосредствена поддръжка на наземните сили. Истината обаче е съвсем в противоположното."
Специалистът подчертава и че никой не може да си позволи многоцелеви самолет, тъй като той струва много повече отколкото три машини, всяка от които изпълнява отделни конкретни задачи.
Към всичко може да вметнем и това, че доскоро F-35 Lightning II Joint Strike Fighter, както е пълното наименование на самолета, доскоро не можеше да лети в лошо време и една от причините бе именно купчината сложни, но проблеми технологии, заложени в него.  


Източници:
vz.ru
 


Тагове:   Дамаск,   Сирия,   Башар,   Асад,


Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: worldissue
Категория: Политика
Прочетен: 3216888
Постинги: 1118
Коментари: 1737
Гласове: 1754
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031