Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
04.09.2015 15:51 - Фалшив репортаж за "загинали руски войници" подлуди западната преса
Автор: worldissue Категория: Политика   
Прочетен: 1484 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 04.09.2015 16:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Global Research, 31/08/2015 RT 27/08/2015

Статия на Форбс с твърдения, че в Украйна са загинали руски войници, позоваващ се на подозрителен руски сайт, предизвика  буря в медиите и туитър. Някои дори казаха, че Русия "най-накрая се изпусна" с изтеклите данни за войските ѝ в Украйна; други бяха смаяни от "фалшивата публикация". RT решиха да направят свое разследване.

Един от авторите на Forbes, Пол Родерик Грегъри, публикува статия в сряда, цитираща руски интернет ресурс Delovaya Zhizn (преведено като "Делови живот"), за който се говори, че е разкрил "официални данни за броя руски войници, убити или инвалидизирани в изт. Украйна".

Статията, излязла през март 2015 под заглавие "Увеличени плащания за армията през 2015", бе променена, а съответната информация премахната, след като се появи публикацията на Форбс. Обаче, оригиналното копие бе запазено като кеширана версия в Google.

Кешираната версия показва, че уебсайтът, който публикува статии основно посветени на руските финанси, пазари и отдих, твърди, че руското правителство е изплатило материални компенсации на руски военнослужещи, които са били "участвали в бойните действия в източна Украйна".

Без да посочват източник в статията твърдят, че от 1 фев. насам над 2000 семейства на загинали военнослужещи в Украйна са получили компенсации в размер 3 млн. рубли (около 50 хил. долара), а осакатените по време на бойни действия - 500 хил. рубли. Също така се казва, че други 3200 военни, ранени в бой, са получили компенсации в размер 1800 рубли за всеки ден от пребиваването им в зоната на конфликта. 

Колумнистът на Форбс обвини "руските цензори" за това, че те уж "бързо премахнали неудобния материал".

Статията във Форбс бе подхваната от западната медия и различни нузависими журналисти. Изданието The International Business Times
пише, че руската статия "случайно публикува изтеклите данни".

Други медии, които също подхващат темата, са Радио Свободна Европа/Радио Свобода (RFE/RL), които твърдят, че са получили отговор от някой си Анатолий Кравченко от Деловая жизнь, който твърди, че уебсайтът е получил "данните за загубите от близки на загиналите военни, както и "вътрешна информация от руското МО". Обаче те също добавят и че представителят на сайта "отказва да идентифицира каквито и да е конкретни източници". 

Западните официални лица, включително двама бивши щатски посланици в Русия и Украйна, както и щатския посланик към OSCE, също споделят статията в туитър.

Публикацията предизвика истинска буря в Туитър, редица западни журналисти, анализатори, изследователи и мозъчни тръстове въприеха твърденията без капка съмнение.

Обаче в един момент медийната буря внезапно затихна. Един от редакторите на Блумбърг Леонид Бершидски стигна до заключението, че първоначалният репортаж на Деловая жизнь е бил фалшив, поставяйки под съмнение URL-а, Bs-life.ru, и откривайки граматическа грешка - ("в Украине" вместо "на Украине").

Журналистката от АР Наталья Васильева отбеляза простотата, с която се разпространява в интернет фалшифата информация.

"Простотата, с която се разпространяват слуховете в дигиталния свят, е поразителна", пише тя.

"Втори ден западните официални лица ретуитват статия на Форбс, която цитира украински сайт, който се позовава на несъществуващ руски сайт", добавя журналистката.
Главният проблем тук естествено е в това къде е бил онлайн редакторът на Форбс, когато историята е била публикувана, защо никой не си е направил труда да провери източника?

Наистина руският надзорен орган Роскомнадзор изброява 4 регистрирани медийни ресурса с това название на страницата си. Всички те са определени като печатни издания - вестници и списания. Електронни медии не се споменават.

Сайтът на Деловая жизнь (bs-life.ru) обаче не съдържа каквито и да е препратки към печатни издания или абонаменти. Освен това те не посочват сътрудниците си, собственика/основателя или каквато и да е контактна информация освен формата за електронно запитване. 

RT направили опит да се свържат с изданието по телефонните номера, събрани от откритите източници в мрежата, но не получили отговор. 

Репортерът на RT Иля Петренко също посетил московския адрес на Деловая жизнь, който открил в интернет, но там нямало и следа от офиса на уебсайта там.

Въпреки това, след като изпраща запитване с помощта на електронната форма в сайта, RT получават отговор от някой, който нарича себе си Анатолий Кравченко - същото име като това, споменавано в западните статии - представяйки се като "представител" на въпросното издание.

Според заявленията, оригиналният материал, предизвикал толкова спорове, не е съдържал частта относно "руските военни в Украйна, "нито е бил редактиран от който и да е от редакторите на изданието до 23-ти август.

"На 23 август редакцията получи имейли с искане за пояснения относно информацията, съдържаща се в статията в последната ѝ част. По този начин ние и открихме, че сайтът е бил хакнат... и редакторът премахна частта от текста, добавена от тези, които са организирали това", казва се в имейла.

В писмото също добяват, че сайтът е бил хакнат на 22 август, според подозренията това е било направено от регистиран в Киев IP-адрес. В заявлението се подчертава, че новинарският сайт "няма никаква политическа ориентация и не подкрепя никоя политическа сила в РФ (Руската Федерация)." RT не успяват веднага да определят личността на контакта - нещо, което очевидно не е спряло западните медии от разпространението на тези заявления. Това не е единствения пример за непроверена информация относно украинския конфликт, която се появява в интернет. Така или иначе няколко подобни информационни "течове" стигат до големите медии. В един от случаите щатският посланик в Украйна Джефри Пайет бе засечен да публикува непроверени снимки в туитъра си през септ. 2014. Снимките, които по негови твърдения показваха съвместни военни учения на САЩ и Украйна, се оказа, че са били вече публикувани през юли 2014 и октомври 2013. Друг подобен случай имаше през април, когато Пайет заяви, че руските войски продължават да разширяват присъствието си в изт. Украйна. За доказателство той пусна снимка на зенитна установка Бук М2, която по негови твърдения е била разположена в Украйна. Обаче впоследствие тя се оказа направена 2 години по-рано, на въздушно шоу край Москва. 



 




Гласувай:
7
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: worldissue
Категория: Политика
Прочетен: 2159978
Постинги: 998
Коментари: 1542
Гласове: 1201
Календар
«  Октомври, 2019  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031