2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 9617 Коментари: 17 Гласове:
Последна промяна: 12.06.2010 18:46
Защо Борисов е такъв противник на проекта Бургас-Александруполис
Според днешното заявление на премиера относно проекта за петролопровода Бургас-Александруполис, което така разбуни медиите, проектът е „неизгоден, не е желан от обществото и е спорен от гледна точка на екологията”. [1] Премиерът дори даде за пример нефтения разлив край Мексиканския залив в подкрепа на думите си.
Нека хвърлим един поглед върху самия проект.
[карта:wikipedia.org]
На първо място, по тръбопровода Бургас-Александруполис, ако бъде осъществен, ще тече руска суровина. Справката с уикипедия показва: "Петролопроводът Бургас-Александруполис е международен енергиен проект, който ще бъде използван за транспортиране на руски и Каспийскипетрол от пристанището на Бургас в Черно море до пристанището на Александруполис в Егейско море. Петролопроводът ще представлява алтернативен транспорт на руския петрол, който заобикаля танкерния трафик в проливите (Босфора и Дарданелите) и създава нов път за пренос на петрол от Кавказ и Средна Азия до европейските пазари. За целта трябва да се изгради петролопровод с дължина 279 км, като по-голямата част от трасето ще минава през България. Предвижда се капацитетът на петролопровода да е 35-50 милиона тона годишно, а стойността на проекта - около 1 милиард долара.
Споразумението за сътрудничество в изграждането и експлоатацията на петролопровода Бургас-Александруполис е подписано в Атина на 15 март2007 от руския президент Владимир Путин, българския министър-председател Сергей Станишев и гръцкия му колега Костас Караманлис." [2]
Една от главните причини, струва ми се, премиерът да е скептичен към проекта е може би недоволството на част от населението в Югоизточна България, където три общини чрез референдум отхвърлят идеята за петролопровода. [3]
От друга страна, имайки предвид прозападната политика на премиера, не е чудно, че този вариант го „притеснява” (друг проект с руско участие, чийто противник е Борисов, е АЕЦ „Белене”). А за прозападната му настроеност няма как да се съмняваме – спомнете си примерно „готовността” му да приеме американската противоракетна защита дори въпреки факта, че САЩ още не са ни я предложили. Но както подозирам, скоро сигурно ще го направят.
В тази връзка не знам как може да се говори за съществуването на алтернативи на бургаското направление – за бъдещето на проекта АМБО (на теория свързващ България с албанското пристанище Вльора), поддържан от щатските компании, няма никаква яснота.
Най-важното за страната, отхвърляйки настрана лъкатушенето във външната политика, е дали тя няма да загуби от подобно решение. Гърция и Румъния, за разлика от нас, гледат с голям интерес към руските нефтени потоци (Русия е най-големия износител на нефт в света и основен газов доставчик за Европа). Така че ако ние се откажем от руския коридор, съседите ни са готови с радост да заемат освободилото се място.
Неприятно е от два стола да се паднеш на земята, надявам се страната ни да не се окаже в тази поза.
---
12.06.2001
Тъй като ми беше интересна позицията на руските медии по повод Бургаския тръбопровод, разгледах няколко руски информационни ресурса. По-долу публикувам цитат от статията "Противоречивата България: енергопроектите с РФ бяха замразени за няколко часа", взета от РИА Новости (информацията по-долу елиминира част от доводите ми по-горе и донякъде ми помага да разбера позицията на Б.Б.):
Логиката и ползата
След смяната на властта България започна много предпазливо да се отнася към енергийните проекти с Русия и слага всеки от тях под съмнение, това е политиката на новия премиер, отбелязва Ген. Директор на Фонда за национална енергобезопасност Константин Симонов.
Заедно с това експертът вижда определена логика в случая с проекта „Бургас-Александруполис" – строителството на тръбата е безмислено, ако идеята за нефтопровода „Самсун-Джейхан” получи развитие. Той напомня, че за строителството на трансбалканския нефтопровод Русия се замисли преди три години, когато отношенията й с Турция бяха напрегнати и Истанбул използваше претоварените проливи Босфор и Дарданелите, за да „стиска за гърлото” Москва, съкращавайки броя на танкерите, натоварени с руска нефт, преминаващи през региона.
В същия ден ситуацията се промени и Турция се позиционира като един от основните енергийни партньори на Русия, отбелязва Симонов. С Турция се реализира проекта за строителство на нефтопровода „Самсун-Джейхан”, който ще стане абсолютен конкурент на трансбалканския маршрут – и двете тръби имат за цел да изпълняват еднаква функция, да доставят нефт от Черно до Средиземно море.
"Нереално е да се обединят два проекта, които ще се конкурират взаимно, това беше странна идея. България разбира, че за „Бургас-Александруполис” идва края и трябва да се излезе от проекта с гордо вдигната глава”, – така обяснява Симонов заявленията на българския премиер. „Мисля, че на Русия скоро щеше да и се наложи да се отказва от проекта официално, а сега се оказваме в печеливша позиция, защото не се явяваме инициатори на това”, – добавя той.
Междувременно, руската страна продължава да не получава от България официална позиция по „Бургас-Александруполис”. Информацията за излизане от проекта не е постъпвала, заяви в петък пред РИА Новости вице-президентът на „Транснефт” Михаил Барков. [4]
---
Бележки:
[1]http://www.focus-news.net/?id=n1406200
[3]http://www.rusenews.eu:9595/news,1,29660.htm
[4]http://www.rian.ru/economy/20100611/245241906.html
За атомните централи и още нещо!
Костов: Газова централа в Белене е възмо...
Пък руските интереси не са български ,тъй че да си прекарат трабата през турция или през ромъния!
Руснаците са доказали че не се интересуват от БГ екология ,след "второто освобждение "направиха във всеки български град химически завод на дружбата!
Сега да предложат екологичен проект и Бат Бойко кза нема проблем!
Да си развият технологиите нали са Велики!
12.06.2010 21:18
сега като си коригират поведението, мазно мазно ще тръгне проекта
от надувания в политиката и от плоски полицейски трикове може да му писне на човек
Освен политическото играене може сериозно да накърни геополитическите интереси на страната, тъй като този нефтопровод може да минава и през Турция, от което стратегическите загуби са огромни. Господин Борисов е нетърпелив да печели след десет години, но спокойно може да си договори нови параметри на договора.
Никой държавник не е бил в час за екологията, тъй като тя винаги е била продажна монета. Надявам се да е истинска позицията със съобразяването с населението от Бургаско, иначе е форма на цинизъм и голословие. Ако това е вярно, колко би било да се надяваме на гражданско общество.
сега като си коригират поведението, мазно мазно ще тръгне проекта
от надувания в политиката и от плоски полицейски трикове може да му писне на човек
Освен политическото играене може сериозно да накърни геополитическите интереси на страната, тъй като този нефтопровод може да минава и през Турция, от което стратегическите загуби са огромни. Господин Борисов е нетърпелив да печели след десет години, но спокойно може да си договори нови параметри на договора.
Никой държавник не е бил в час за екологията, тъй като тя винаги е била продажна монета. Надявам се да е истинска позицията със съобразяването с населението от Бургаско, иначе е форма на цинизъм и голословие. Ако това е вярно, колко би било да се надяваме на гражданско общество.
12.06.2010 22:50
Защо вместо през България, този нефтопровод да не мине през Турция ?
Бургаското население си е казало мнението(Против) и Бат Бойко каза ,че за него българите са важни!
русняци,турци,грци,гагузи, киргизи и т.н.- по назад!
@bowman Не знам дали ви е известно, че нефтът, който се сондира от земята не излиза от нея заедно с тръби и кранчета. И когато нещо се спука, той не може да бъде спрян лесно. А може би и изобщо, докато не свърши.
Докато нефтопроводът бива пускан и спиран. Както стана през зимата с газта. В случай на проблем, веднага се забелязва липсата на налягане от другата страна, сигнализира се и подаването се спира. Т.е. евентуален разлив би бил много по-малък ако изпълнението е качествено. Но това изпъление се следи от подходящи обективни комисии. И то не зависи от нечие настроение или от страните изпълнителки.
А бизнесът си е бизнес. Като искаш да пазиш природата, правиш качествена оценка, следиш дали технологията отговаря на нужното за безопасността на страната и дали изпълнението отговаря на замисъла. А иначе, никой не може да ти гарантира, че някой танкер няма да потъне. Случвало се е. И тогава какво?
И всеки нефто- и газо-провод ще трябва да мине от някъде и хората ще са недоволни.
Аз съм достатъчно българка. Но такова поведение не мога да одобря и не мисля, че е добро за България. Ако искаш инвеститори, то трябва да имаш стабилна политика към тях. А не днес - едно, утре - друго, в други ден, кой знае. Ми аз ако искам да направя нещо голямо в България ще изискам чудовищни неустойки, просто за всеки случай. Защото всеки проект струва пари на всички страни, а не само на нашата.
А при 100% монопол на пазара за доставка ,за какво говорим!
Подлоги и далавераджии и пълна незаинтересованост от населението наречено -електорат!
Това поведение е кофти за мене и трябва да се промени!
И то ще ...
13.06.2010 11:51
Да се рискува туризма по крайбрежието за некакви си 30-40 милиона евро си е голяма глупост!
По добре е да си го прекарат през Ромъния или през Тюркиш!
Аз го одобрявам Бат Бойко в това начинание!
Туризма е бил спиран от русняците умишлено през 60-70 г.на миналия век по един "братски"начин!
Така че трябва да спазваме екологичната политика на ЕС.
мдаа
...като членове ,хехе
13.06.2010 14:28
Точно при сондиране за нефт и газ преди достигане на дълбочината на която се очакват на самия сондаж се поставят предостатъчно здрави кранове и устройства чрез които той може да бъде затворен.И е въпрос повече на човешка грешка да се получи разлив отколкото на техническа.
Но въпросът беше очевидната разлика - ако спреш нефта от едната страна на нефтопровода, то той доста вероятно ще спре да се излива някъде по трасето в случай на авария. Докато няма как да помолиш земните дълбини да спрат да бълват нефт. Независимо чия грешка е. Можеш само да се пробваш да го спреш някак.
13.06.2010 15:33
Но въпросът беше очевидната разлика - ако спреш нефта от едната страна на нефтопровода, то той доста вероятно ще спре да се излива някъде по трасето в случай на авария. Докато няма как да помолиш земните дълбини да спрат да бълват нефт. Независимо чия грешка е. Можеш само да се пробваш да го спреш някак.
Вярно,че при тръбопроводите ликвидирането на аварията става много по-лесно.Но също така вярно е,че може да се спре притока на нефт и газ от замните недра.Дълго е за обясняване но има технологии за това и са прилагани в България.При платформите е много по-сложно и наистина там щетите са по-големи.